H&H Classicson huutokauppa järjestettiin lauantaina, maaliskuun toisena päivänä National Motorcycle Museumissa Englannissa. Huutokaupan suurin tähti oli FP "Gentleman" Dicksonille kuulunut Brough Superior. Dickson oli kuuluisa kuljettaja 1920-luvun Englannissa, joka osallistui useimpiin ralleihin ja kilpa-ajoihin.
Pyörä oli näköjään varsin varovaisesti etukäteen arvioitu 187 000 - 234 000 hintahaarukkaan, mutta lopulta siitä maksettiin yli tuplat jopa yläpään arvioonkin verrattuna. Hinta jäi vain vähän alle puolen miljoonan, 496 977 euroon. Pyörä on siten toistaiseksi kallein koskaan huudettu Brough Superior. Pyörä onkin täydellinen ja sen moottorin ja rungon numerot vastaavat.
Kaikkiaan H&H Classicsin huutokaupassa myytiin pyöriä yli 1,4 miljoonan euron edestä, ja pyöristä myytiin yli 70 %.
Dicksonin pyörän huusi amerikkalainen ostaja, ja pyörä matkaa tämän jälkeen USA:han.
Gentleman Dickson oli George Broughin läheisin ystävä ja he osallistuivat moniin kisoihin yhdessä Broughin tehdastiiminä. Aikakauden tärkein kisatapahtuma oli tuohon aikaan International Six Days Trial (ISDT), joka järjestettiin Skotlannissa ja monissa muissakin Euroopan maissa. Pari voitti kultamitalit Skotlannissa ja Itävallassa.
Vuonna 1930 FP Dickson ajoit tällä nimenomaisella pyörällä ISDT-kisaa Sveitsissä yhdessä Georgen Broughin ja Eddy Meyerin kanssa Broughin tiiminä. Ensimmäisenä päivänä Dickson kolaroi pahasti: hänen jalkansa murtui ja hänet vietiin sairaalaan Geneveen. Hänen tiimikaverinsa päättivät lopettaa kilpailun osaltaan ja seurata häntä sairaalaan. Matkalla väärällä puolella tietä ajanut auto töytäisi Broughia päähän. Seurauksena se, että myös häneltä murtui jalka, ja myöhemmin hän syytti kuljettajaa vakavasta vammojen tuottamisesta.
FP Dickson toipui sairaalassa, mutta valitettavasti kuoli helmikuun puolivälissä 1931 vain 42-vuotiaana keuhkokuumeeseen, joka johtui epäonnistuneesta jalan amputaatiosta. Hänet haudattiin Geneveen ja Brough osallistui hautajaisiin.
George ei koskaan täysin toipunut onnettomuudesta, ja joutui käyttämään kävelykeppiä loppuelämänsä.
Myyty Brough Superior SS100 JAPin moottorilla on täydellinen, osittain restauroitu ja osittain koottu huutokauppaa varten. Pyörä on kuulunut ensin George Broughille itselleen ennen kuin päätyi FP Dicksonin omistukseen.
– Tämä on huippuluokan Brough Superior SS100 JAP, jota on ajanut yksi aikansa taitavimmista kuljettajista. Onnettomuuden jälkeen pyörä palautettiin tehtaalle korjattavaksi, ja pyörä on täydellinen sarjanumeroja myöten, kertoi aikanaan Englannin mp-kisatiimin johtajana toiminut George Beale.
Muita menestyneitä kohteita:
- 1993 Ducati Supermono. Arvio:£70,000 - £80,000. Myytiin £73,125.
- 1937 Brough Superior SS80 Combination. arvio:£40,000 - £60,000. Myyntihinta £56,250.
- 1951 Vincent Rapide. Arvio:£35,000 - £38,000. Myyntihinta £34,875
- 1999 Yamaha YZF-R7. Arvio £25,000 - £28,000. Myyntihinta £28,687.50
- 1938 Norton Manx 30M. Arvio:£24,000 - £27,000. Myyntihinta £21,937.50
- 1932 Matchless Model X. Arvio: £13,000 - £15,000. Myyntihinta £19,406.25
- 1956 BSA DB34 Gold Star. Arvio :£6,000 - £8,000. Myyntihinta £15,468.75
- 1934 Velocette KSS. Arvio: £14,000 - £16,000. Myyntihinta £14,625
- 1957 Honda JC57 Benly. Hinta-arvio:£10,000 - £15,000. Myyntihinta £12,937.50.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
25 eurolla ostettu "olohuonelöytö" myynnissä nyt 70 000 euron hintaan
Japanilaispyörät valloittavat brittimaaperää National Motorcycle Museumin huutokaupassa
Julkaisemme Joulun – Uuden Vuoden aikana tämän vuoden kymmenen luetuinta juttuamme uusiksi. Lukuiloa! Tämä juttu oli seitsemänneksi luetuin vuonna 2019.